torsdag 7 juni 2012

Trädgårdsmästar'n

Jag är en sån där människa som alltid läser manualer, ritningar och instruktioner INNAN jag utför uppgiften. En del kanske tycker att det är tråkigt, men jag tycker att det känns bra. Jag har liksom koll på läget då! :) Ibland händer det att även jag går på känsla och bara gör, men det är oftast när jag har gjort en uppgift några gånger och jag känner mig okej med att experimentera lite. Jag är också en planerande och organiserad människa, som oftast, men inte alltid tydligen....för jag har till synes flera olika grönsaker som ska sås, fast jag egentligen skulle börja i liten skala. En liten pallkrageodling tyckte jag lät helt ofarligt. Älskade lillebror ordnade de nuförtiden eftersökta pallkragarna till mig. Tack för det!

Pallkrageodling ja, kanske lättare sagt än gjort, när man är en sån där människa som läser på fröpåsarna och inser att det inte bara är att så, utan fröna ska ha olika avstånd mellan varandra och mellan raderna och sås på olika djup. En del frön vill vara tillsammans med flera och en del vill vara ett och ett. Sedan så vill en del frön läggas i fuktig jord direkt och en del frön vill tydligen vattnas efteråt....till och med jag funderade på om det verkligen var så noga?! Jag menar hur svårt ska det va?! Jag är ju i och för sig ingen känd trädgårdsmästare, men ändå! Det hela slutade med att jag faktiskt gick på känsla (nåja nästan iaf, mamma kanske hade ett finger med i spelet!) och gjorde en kompromiss med alla fröer och instruktioner! Nu är den första pallkragen fylld med både jord, diverse frön och vatten, så nu återstår bara sol och väntetider! Och några fler vattningar förstås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar